Zdrowie psychiczne Dzieci
Sposoby radzenia sobie z napięciem emocjonalnym.
5 zabaw przeciwko agresji. Rozładowują napięcie emocjonalne - to najlepsza broń na małego złośnika
Złość to uczucie niezbyt fajne, ale nawet dzieciakom nie jest ono obce. Zamiast jednak powtarzać im, że mają się nie denerwować i uspokoić, lepiej zaproponować im zabawę, która pomoże rozładować napięcie emocjonalne, a rosnącą agresję ukierunkuje na bardziej akceptowalne działania. Złości nie można w sobie dusić, ale można się z nią trochę pobawić i w ten sposób szybko pozbyć.
Dziecko zamienia się w rakietę, która za chwile wystartuje w podróż kosmiczną. Zaczyna od bębnienia palcami w podłogę, najpierw powoli i delikatnie, potem coraz szybciej i głośniej. Następnie bębnienie zamienia się w uderzanie dłonią, klaskanie, tupanie nogami, coraz szybciej i głośniej. Dziecko może też zacząć od cichego brzęczenia, naśladowania szumu rakiety i stopniowo wydawać coraz głośniejsze dźwięki, aż do krzyku i wrzasku. Rakieta staruje, dziecko wyskakuje wyciągając ramiona w górze i krąży po orbicie przez chwilę, po czym spokojnie ląduje. Ta zabawa pomaga przezwyciężyć napięcie i pozwala na "wyładowanie" się.
Ta zabawa może być metodą na rozwiązywanie sporów między rodzeństwem, bowiem potrzebna jest dwójka dzieci. Siadają naprzeciwko siebie, wyciągają swoje dłonie i zaczynają się przepychać. Można też spróbować przepychanek samymi kciukami, plecami lub całym ciałem, z ramionami skrzyżowanymi na piersi. Zabawa ta pozwoli na bezpieczny "pojedynek", który rozładuje napięcie pomiędzy dwoma osobami i nieco zmęczy ich złość.
To także propozycja, którą z powodzeniem można wykorzystać, gdy stosunki między rodzeństwem zaczynają przypominać relację psa i kota. Stare gazety gnieciemy w kulki i obrzucamy się nimi nawzajem na dany sygnał. Zabawę można urozmaicać, np. poprzez rzucanie tylko stopami, tylko na siedząco, tylko lewą ręką. Najważniejsze, by na początku wprowadzić zasadę, że nikomu nie można zrobić krzywdy.
Jedna osoba zwija się w ciasny kłębek, najeża się, jest urażona i wściekła. Dziecko musi teraz pomóc mu otworzyć się, ale nie może próbować go przełamać siłą. Może rozmawiać z jeżem, głaskać go, przekonywać. Po pewnym czasie zamieniamy się rolami i to dziecko jest jeżem. Ta zabawa uczy nawiązywania nieagresywnych kontaktów i spokojnej rozmowy w sytuacji zdenerwowania. Pozwala też na wyobrażenie sobie, co czuje ktoś wściekły i zły i jak można mu wtedy pomóc.
Nasza wściekłość jest czasami tak duża, że mamy ochotę krzyczeć na kogoś i obrzucić go brzydkimi wyrazami. Zrobić tego nie mamy odwagi i nie bardzo możemy, ale napisać o tym, co nas boli, denerwuje, czym nas urażono i co sobie myślimy, jak najbardziej wolno. Taki wściekły list pozwala na wyrzucenie z siebie złych emocji i pozbycie się wewnętrznego ciężaru. Korespondencję można podrzeć na kawałeczki, wyrzucić lub spalić - złości mówimy definitywne do widzenia!

Książki Pucio
Umiejętności społeczne u dzieci.
Dorosły, który uczy przez zabawę. Gry i zabawy rozwijające umiejętności społeczne u dzieci.
Człowiek jest istotą społeczną. Od początku swojego życia funkcjonuje w otoczeniu bodźców społecznych, tj. głos czy uśmiech opiekuna, które stanowią początek naturalnego rozwoju umiejętności społecznych dziecka. Z biegiem lat, w procesie socjalizacji dziecko poszerza swój repertuar zachowań i wykształca coraz to nowe sposoby funkcjonowania w sferze interpersonalnej.
Umiejętności społeczne pozwalają jednostce na odpowiednie zachowanie w określonych sytuacjach społecznych. Nabywane w toku rozwoju wyposażają człowieka w coraz to bardziej efektywne formy radzenia sobie. To, w jakim stopniu potrafimy nawiązać i podtrzymać relacje z innymi zależy właśnie od poziomu rozwoju umiejętności społecznych.
Co to są umiejętności społeczne?
Bardzo trudno jednoznacznie zdefiniować pojęcie umiejętności społecznych. Wielu autorów wyodrębnia opisane w poprzednim akapicie cechy, jednocześnie interpretując konstrukt na swój sposób. Nam najbliższa jest definicja zaproponowana przez Annę Matczak, według której są to „złożone umiejętności warunkujące efektywność radzenia sobie w określonego typu sytuacjach społecznych, nabywane przez jednostkę w toku treningu umiejętności społecznych” (Matczak, 2007, s.7).
Dlaczego warto rozwijać umiejętności społeczne u dzieci?
Umiejętności społeczne są kluczowym zasobem jednostki, który umożliwia prawidłowe funkcjonowanie w sferze interpersonalnej. Ich rozwój wpisany jest w naturę człowieka i przy prawidłowych warunkach życia oraz stymulacji i responsywności ze strony otoczenia przebiega samoistnie. Z uwagi na istotę kompetencji społecznych warto wspólnie z dzieckiem utrwalać nabyte umiejętności.
Relacje interpersonalne to nieodzowny element życia każdego człowieka. Rozwijając u dziecka umiejętności społeczne ułatwiamy mu drogę do wartościowych kontaktów z innymi ludźmi i dajemy podstawę do bezpiecznego funkcjonowania w środowisku rówieśniczym.
Gry i zabawy rozwijające umiejętności społeczne u dzieci.
Do rozwoju umiejętności społecznych niezbędny jest drugi człowiek. Jednostka przebywając w grupie poprzez obserwację, a następnie naśladowanie uczy się reagowania w określonych sytuacjach społecznych. W przypadku różnego rodzaju trudności dziecka z asymilacją nowych repertuarów zachowań warto skorzystać z dostępnych metod, które zostały opracowane przez specjalistów, tak aby wspierać rozwój umiejętności społecznych. Przykładowe zajęcia, które koncentrują się na wspomaganiu rozwoju umiejętności społecznych to Trening Umiejętności Społecznych (TUS) czy socjoterapia.
Poza dostępnym wsparciem profesjonalistów my sami możemy rozwijać u dziecka umiejętności społeczne poprzez różnego rodzaju gry i zabawy skoncentrowane na interpersonalnej sferze życia.
5 przykładowych gier i zabaw rozwijających umiejętności społeczne
- Zabawa z zastosowaniem historyjek obrazkowych, w których dziecko wymyśla zakończenie. Rozwijając ciągi przyczynowo-skutkowe dziecko uczy się norm społecznych obowiązujących w danej grupie. Bardzo ważne, aby po ćwiczeniu omówić je z dziećmi, wyjaśniając krok po kroku zasadność danych rozwiązań.
- Mapa myśli. To metoda, którą możemy zastosować tak naprawdę w pracy nad każdym obszarem. Grupa wspólnie zastanawia się nad danym zjawiskiem i analizuje możliwe sytuacje z najbliższego otoczenia, w których widoczny jest omawiany konstrukt.
- Odgrywanie scenek. Świetna metoda do rozwoju obszaru komunikacji, emocji czy nauki norm społecznych.
- Kalambury, podczas których dzieci w interesujący sposób pracują nad komunikacją. Przy odpowiednim dobraniu odgadywanych haseł może być to także metoda na naukę o emocjach, normach czy radzeniu sobie w sytuacjach trudnych.
- Zagadki! Narysuj dzieciom mapę skarbów czy przygotuj escape room. Nic tak nie motywuje do pracy w grupie, jak wspólny cel!
/Źródło: www.studiopsychologiczne.com/
Wirtualny kącik pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla Rodziców
Drodzy Rodzice ! :)
Zapraszamy do odwiedzania wirtualnego kącika pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
który powstał z myślą o Rodzicach, pierwszych nauczycielach swoich dzieci.
Znajdziecie tu Państwo ciekawe artykuły oraz wydarzenia, będziemy dzielić się nowinkami
z zakresu pracy z dzieckiem oraz sposobami w pokonywaniu trudności wychowawczych.
Zdajemy sobie sprawę, że warunkiem prawidłowej i pełnej realizacji celów,
zadań i funkcji Szkoły jest współpraca z Rodzicami.
Współpraca z Rodzicami stwarza szansę wspólnego pokonywania powstałych trudności
i świadomego wychowania.
To możliwość lepszego poznania się, działania w miłej i życzliwej atmosferze oraz jedyna droga
do obrania wspólnej drogi w procesie wychowywania dziecka.
Zapraszamy do lektury ! :)
/Psycholog szkolny: Ewelina Kraska/
/Pedagog szkolny: Krystyna Stasiuk/
Na początek zapraszamy do artykułu o samoocenie dziecka oraz zapoznania się z warsztatami dla Rodziców.
Dzieci są bardzo wrażliwe i delikatne. To, co do nich mówimy: nasze opinie, uczucia, sądy, zostawia w nich trwały ślad.
Na tej podstawie budują obraz siebie i otaczającego świata.
Uczą się także wyrażać swoje uczucia i emocje.
Poniżej znajdziecie Państwo 10 zdań, które warto mówić dzieciom każdego dnia!
/Ewa Krogulska/
Co dla dziecka może znaczyć to, że jest wartościowe i ważne?
Agnieszka Stein tak opisuje to uczucie: „Dobrze, że jestem na świecie. Mam tu swoje miejsce i jestem potrzebny. Mam własną drogę do przejścia, własną lekcję do nauczenia i własne zadanie do wykonania. Nie jestem ani lepszy, ani gorszy od innych i nie ma nikogo na świecie takiego samego jak ja. Jestem niepowtarzalny.
W tej chwili może niewiele wiem i umiem, ale cały czas się uczę i rozwijam. Robię to we własnym tempie i najlepiej jak potrafię”.
Z kolei Jasper Juul ujmuje to tak: „Jestem w porządku i mam swoją wartość tylko dlatego, że istnieję”.
Pozytywny stosunek do samego siebie i wiara w swoje możliwości przekładają się bezpośrednio na nawiązywanie relacji interpersonalnych, ciekawość świata, wyniki w nauce i wiele innych aspektów. Bez popadania w przesadę można stwierdzić, że pozytywna samoocena to niejako klucz do szczęścia. Dlatego to niezwykle ważne, by dziecko lubiło i akceptowało siebie takim, jakie jest.

/Źródło artykułu: strona internetowa- Natuli- dzieci są ważne/
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Kto może skorzystać z porady psychologa?
Uczniu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, gdy:
- chciałbyś z kimś porozmawiać,
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
- masz złe samopoczucie, coś Cię dręczy,
- stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
- chcesz opowiedzieć o czymś, co ci się przydarzyło,
- masz problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu,
- masz problemy w relacjach z innymi uczniami,
- ktoś z Twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy.
Rodzicu, do psychologa szkolnego możesz przyjść lub zadzwonić, gdy:
- chcesz lepiej zrozumieć swoje dziecko,
- chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
- potrzebujesz wsparcia, porady w trudnej sytuacji,
- martwisz się zachowaniem swojego dziecka,
- potrzebujesz pomocy psychologicznej.
Kiedy warto pójść do pedagoga szkolnego?
- Zawsze, kiedy dziecku dzieje się krzywda, gdy boi się nauczycieli lub kolegów, gdy się na kogoś skarży.
- Koniecznie trzeba zgłaszać (rodzice, nauczyciele i dzieci) fakty pobicia, wymuszania pieniędzy, czy propozycje kupna narkotyków.
- Gdy dziecko opowiada w domu o niepokojących zdarzeniach dotyczących kolegów – np. że ktoś nie ma kanapek, a inny ma sińce na rękach.
- Jeśli twoje dziecko przestaje radzić sobie z nauką.
- Przewidujesz, że może mieć problemy w szkole z powodów zdrowotnych, szczególnie jeśli jest dyslektykiem, dysgrafikiem lub cierpi na ADHD, czy z jakiekolwiek innego powodu wymaga szczególnego traktowania przez nauczycieli.
- Masz wybitnie uzdolnione dziecko? Zasięgnij rady pedagoga. Być może warto będzie zorganizować mu indywidualny tok nauki lub poradzi Ci, w jaki sposób rozwijać uzdolnienia pociechy.
- Kłopoty wychowawcze jakie masz z dorastająca córką lub synem, też zgłaszaj pedagogowi; podsunie Ci jakieś dobre rozwiązanie nim dziecko ucieknie z domu, popadnie w anoreksję, sięgnie po narkotyki lub zdecyduje się na próbę samobójczą.